Marzec 2016. Tym razem Bergamo miało być tylko miastem przejazdowym. Stwierdziliśmy, że z rana wyjdziemy z Mediolanu żeby chociaż na chwilę pochodzić po mieście i o 16:00 wylecieć do Polski. Kompletnie się nie spodziewaliśmy, że to właśnie Bergamo okaże się prawie najlepszym punktem całej wycieczki 😉

Bergamo, czyli Włochy z wyobrażeń
Mamy wrażenie, że zdjęcia nie oddają tego, jak jest tam pięknie. To właśnie tam da się poczuć ten prawdziwie włoski klimat 🙂 Miasto podzielone jest na dwie części Citta Alta (na wzgórzu) i Citta Bassa (dzielnica współczesna). Po centrum miasta w Citta Bassa zrobiliśmy naprawdę króciutki spacer i udaliśmy się na średniowieczne Citta Alta pełne zabytków i uroczych uliczek. Na wzgórze podjechaliśmy autobusem miejskim. Wysiedliśmy przy jednej z bram i udaliśmy się w stronę centrum – na Piazza Vecchia. Na placu znajduje się fontanna Contarini, wieża miejska Torre Civica z XII wieku (wstęp 3 EUR) czy też Palazzo della Ragione (wstęp 6 EUR). Wieża zapisała się jako ‘must’ na następny raz, bo z braku czasu nie wjechaliśmy na nią. Szkoda, bo pewnie widoki są tak samo piękne jak na Torre Degli Asignelli w Bolonii. Kolejnym punktem zwiedzania był Plac Katedralny (Piazza del Duomo) znajdujący się na tyłach Piazza Vecchia. Mieści się tam m.in. Bazylika Santa Maria Maggione oraz kaplica Capella Colleoni (ikona sztuki lombardzkiej). Pospacerowaliśmy po kamiennych zaułkach oraz wzdłuż Murów Weneckich starego miasta. Mury Weneckie mają cztery bramy – przez trzy z nich mogą wjeżdżać samochody. Czwarta, czyli brama Świętego Jakuba przeznaczona jest tylko dla pieszych. Odpoczęliśmy parę chwil na ławeczkach przy murze i podziwialiśmy panoramę dolnego miasta.

Il Fornaio – urocza piekarnia
W Bergamo jedliśmy jak dotychczas najlepszą hmmm… „pizzo-focaccię” we Włoszech! Dlaczego tak to określiłam i jaka to różnica? Focaccia to rodzaj pieczywa z ciasta, które jest podstawą pizzy, bez sosu pomidorowego i sera. Chlebek jest najczęściej sporo grubszy niż podstawa prawdziwej pizzy. W zależności od regionu Włoch podaje się go np. na sucho z samą solą, polewa się oliwą bądź wrzuca się na nią dodatki – pomidorki koktajlowe, rozmaryn, szynkę, karczochy itp. Idąc wąskimi uliczkami trafiliśmy na piekarnię – bistro Il Fornaio, gdzie za witryną leżało mnóstwo różnorodnej, świeżutkiej pizzy i focacci do wyboru. Pieczywo kupuje się na wagę, kawałek waży plus minus 400 gramów. Jedno słowo – pycha! My postawiliśmy na wersje „na bogato” 🙂 A ponieważ ciasto było dość wysokie jak na focaccię przystało, ale dodatki jak na pizzy – nazwałam to właśnie „pizzo-focaccią” 🙂

Do zobaczenia!
Żałujemy że nie udało nam się wjechać kolejką Funicolare i podziwiać najpiękniejszej panoramy miasta z punktu widokowego w San Viglio. Ale nic straconego – jest to powód do kolejnych odwiedzin Bergamo 😉 Po wspaniałym dniu spędzonym w mieście udaliśmy się na lotnisko. Zaskoczyły nas niesamowite kolejki do punktu kontroli. Wiele samolotów wyruszało o tym samym czasie i przez to w kolejce spędziliśmy ponad 40 minut – warto więc przyjechać na lotnisko sporo wcześniej. Tak też zakończyliśmy nasz zimowy (jeszcze), włoski weekend… Byle do następnego razu. Arrivederci Italia!

Przydatne informacje:

WizzAir [WDC] Katowice – Bolonia – 39 zł (mały bagaż podręczny)
Autobus z okolic lotniska do hotelu – 1,3 EUR
Suite Hotel Elite Bolonia [Booking Genius] – 25 EUR (25 EUR/os. noc ze śniadaniem, apartament – rezerwowaliśmy zwykły pokój dwuosobowy 🙂
Kawałek Pizzy na wynos – 1,2 EUR
Wejście na Torre Degli Asigneli – 3 EUR
Obiad z winem i pizza – 7 EUR
Megabus* Bolonia – Mediolan – 2 GBP – 12 zł
Bilet metro 24h – 4,5 EUR
R&B Errepì Milano Piola – 55 EUR (27,5 EUR/os. noc ze śniadaniem, pokój dwuosobowy ze wspólną łazienką)
Obiad z winem i makaronem (Bolonia & Mediolan) – ok. 10 EUR
Pociąg Mediolan – Bergamo – 5 EUR
Autobus Bergamo Dworzec – Citta Alta – 1,3 EUR
Focaccia na wagę – ok. 4 EUR
Autobus Bergamo Dworzec – lotnisko – 2,5 EUR
RyanAir Mediolan Bergamo – Kraków – 79 zł (bagaż podręczny)

*Od 1 lipca 2016 Megabus został wykupiony przez FlixBus 🙁

Włochy Bergamo -1 Włochy Bergamo -2 Włochy Bergamo -3 Włochy Bergamo -4 Włochy Bergamo -5 Włochy Bergamo -6 Włochy Bergamo -7 Włochy Bergamo -8 Włochy Bergamo -9 Włochy Bergamo -10 Włochy Bergamo -11 Włochy Bergamo -12 Włochy Bergamo -13 Włochy Bergamo -14 Włochy Bergamo -15 Włochy Bergamo -1-2Włochy Bergamo -16 Włochy Bergamo -17 Włochy Bergamo -18 Włochy Bergamo -19 Włochy Bergamo -20 Włochy Bergamo -21 Włochy Bergamo -22 Włochy Bergamo -23 Włochy Bergamo -24 Włochy Bergamo -25 Włochy Bergamo -26 Włochy Bergamo -27 Włochy Bergamo -28 Włochy Bergamo -29 Włochy Bergamo -30 Włochy Bergamo -31 Włochy Bergamo -32 Włochy Bergamo -33 Włochy Bergamo -34 Włochy Bergamo -36 Włochy Bergamo -37Włochy Bergamo -38 Włochy Bergamo -39 Włochy Bergamo -40 Włochy Bergamo -41 Włochy Bergamo -42 Włochy Bergamo -43 Włochy Bergamo -44 Włochy Bergamo -46