Marzec 2016. Z Bolonii ruszyliśmy do Mediolanu, by spędzić tam kolejne przyjemne godziny naszego weekendu. W sumie to Mediolan właśnie był naszym głównym celem, także mieliśmy przez to nieco wygórowane oczekiwania 😉 Jakoś inaczej sobie je wyobrażaliśmy. Miasto nie jest piękne. I nas jako ogół nie zachwyciło. Ot metropolia, z kilkoma popularnymi miejscami i tłumem turystów. Najbardziej zawiedliśmy się na rejonie Naviglio, gdzie najpierw naczytaliśmy się o ‘przepięknej, małej Wenecji’, a zobaczyliśmy kupę syfu w na ulicy i w kanale (zresztą troszkę wyschniętym o tej porze roku), masę pudeł – pozostałości po sprzedaży chińszczyzny przez hindusów i czarnoskórych imigrantów oraz kilka całkiem ładnych knajpek w nieciekawym otoczeniu. Przyjemność zobaczenia Ostatniej Wieczerzy w kościele Santa Maria della Grazie kosztuje 7 EUR (trzeba umówić się na zwiedzanie z wyprzedzeniem). Jak za oglądanie samego obrazu to cena jest za bardzo wygórowana, dlatego zrezygnowaliśmy. Co prawda jesteśmy fanami sztuki, ale 60 złotych woleliśmy wydać na dobry obiad niż na 5 minut przyglądania się popularnemu freskowi ściennemu (cała wizyta trwa 15 minut!).

Oprócz marudzenia trzeba przyznać, że jest kilka miejsc które oczywiście warto zobaczyć 🙂 Oczywiście na pierwszy ogień najwspanialsza katedra gotycka na świecie – Katedra Duomo. Gdy wyszliśmy ze stacji metra, a przed nami ukazał się niesamowity budynek to fakt, zrobiło to na nas ogromne wrażenie 🙂 Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIV wieku i trwała ona aż 400 lat! W tym czasie ustawiono na jej fasadzie aż 2200 rzeźb. Do katedry wejść można za 2 EUR, a wjechać na jej dach za 14 EUR. Niestety, nas odstraszyły niekończące się kolejki od samego rana, które ciągnęły się przez cały Piazza del Duomo… Nie wiemy czy jest tak zawsze, ale z naszego doświadczenia wynika, że niedziela nie jest zbyt dobrym dniem na odwiedziny tego miejsca. Obok mieści się Galeria Wiktora Emanuela II, czyli symbol miasta – najdroższy i ekskluzywny pasaż handlowy. Można wejść do butiku Mercedesa kupić zegarek, a przy okazji samochód 😉 Oczywiście zrobiliśmy również jedno z najpopularniejszych zdjęć świata, czyli fotografię niesamowitego dachu ze szklaną kopułą. Od razu po wyjściu z galerii trafiliśmy na Piazza della Scala przy którym mieści się jeden z najsłynniejszych teatrów świata – La Scala. Sam budynek nie robi zbyt dużego wrażenia. Pospacerowaliśmy po alei Corso Vittorio Emanuele II przy której znajdują się luksusowe butiki jak i zwykłe sklepy sieciowe oraz restauracje. Odwiedziliśmy zamek Sforzów (Castello Sforzesco), który był już dwa razy zburzony i ponownie odbudowywany. Odpoczęliśmy w największym parku miasta – Parco Sempione, który mieści się od razu za zamkiem, gdzie witaliśmy pierwsze oznaki wiosny i doszliśmy do łuku triumfalnego. W ciepłych miesiącach na pewno fajnie musi wyglądać Pionowy Las – Bosco Verticale, czyli budynek obrośnięty drzewami. Niestety, my w marcu nie mieliśmy tam po co iść ze względu na brak listków na drzewach. A kto jest fanem drużyny z Milanu, może również wpaść na stadion San Siro… 🙂

Co do jedzenia – idąc w stronę rejonu Naviglio od placu katedry Duomo mijaliśmy kilka fajnych restauracji w całkiem przystępnych cenach. Możemy polecić jedną z nich, w której się stołowaliśmy – Donna Sophia dal 1931. A gdzie na deser? Polecamy słodkie i świetnie wyglądające lody w Magnum Pleasure Store Milano 🙂

Po nocnym spacerze po mieście udaliśmy się do naszego hostelu, by z rana ruszyć do uroczego Bergamo. R&B Errepi Milano Piola jest świetnym miejscem prowadzonym przez przemiłych gospodarzy – Stefano i Elenę. Pokoje i łazienka są całkowicie nowe, czyste i świetnie wyposażone, to samo można powiedzieć o kuchni i małej jadalni. Na trzy pokoje przypada jedna łazienka, natomiast nie jest to w ogóle problemem. Jadalnia jest czynna 24/h i non stop dostępne są typowe przekąski śniadaniowe – ciasteczka, tosty, dżemy, rogaliki, puddingi, owoce itp. oraz kawa i herbata. Lokalizacja całkiem niezła, blisko stacji metra oraz dwóch supermarketów. Hostel idealny na krótki pobyt, zdecydowanie polecamy 🙂

Przydatne informacje:

WizzAir [WDC] Katowice – Bolonia – 39 zł (mały bagaż podręczny)
Autobus z okolic lotniska do hotelu – 1,3 EUR
Suite Hotel Elite Bolonia [Booking Genius] – 25 EUR/os. (25 EUR/noc ze śniadaniem, apartament – rezerwowaliśmy zwykły pokój dwuosobowy 🙂
Kawałek Pizzy na wynos – 1,2 EUR
Wejście na Torre Degli Asigneli – 3 EUR
Obiad z winem i pizza – 7 EUR
Megabus* Bolonia – Mediolan – 2 GBP – 12 zł
Bilet metro 24h – 4,5 EUR
R&B Errepì Milano Piola – 55 EUR/os. (27,5 EUR/noc ze śniadaniem, pokój dwuosobowy ze wspólną łazienką)
Obiad z winem i makaronem (Bolonia & Mediolan) – ok. 10 EUR
Pociąg Mediolan – Bergamo – 5 EUR
Autobus Bergamo Dworzec – Citta Alta – 1 EUR
Focaccia na wagę – ok. 4 EUR
Autobus Bergamo Dworzec – lotnisko – 2,5 EUR
RyanAir Mediolan Bergamo – Kraków – 79 zł (bagaż podręczny)

*Od 1 lipca 2016 Megabus został wykupiony przez FlixBus 🙁

mediolan włochy-11 mediolan włochy-18 mediolan włochy-21 mediolan włochy-22 mediolan włochy-23 mediolan włochy-24 mediolan włochy-25 mediolan włochy-26 mediolan włochy-27 mediolan włochy-28 mediolan włochy-69mediolan włochy-29 mediolan włochy-33 mediolan włochy-34 mediolan włochy-35 mediolan włochy-37 mediolan włochy-39 mediolan włochy-40 mediolan milano włochy-1-2mediolan włochy-44 mediolan włochy-45 mediolan włochy-47 mediolan włochy-9 mediolan włochy-8mediolan włochy-48 mediolan włochy-49 mediolan włochy-51 mediolan włochy-52 mediolan włochy-53 mediolan włochy-54 mediolan włochy-55 mediolan włochy-56 mediolan włochy-57 mediolan włochy-59 mediolan włochy-64 mediolan włochy-65 mediolan milano włochy-11mediolan włochy mediolan włochy-2mediolan włochy-5