Sierpień 2015. W maju zaczęły się rozważania nad wakacjami – Islandia albo Portugalia. Gdy tylko 19 maja WizzAir wrzucił promocję 2 w cenie 1 od razu skorzystaliśmy i kupiliśmy bilety do Lizbony. Cel – zwiedzanie wymarzonych miejsc + wypoczynek na pięknych plażach Algarve 🙂 Wylatywaliśmy wieczorem z Warszawy do Lizbony. W Lizbonie mieliśmy nocleg niedaleko lotniska, a następnego dnia zaplanowany przejazd do Porto. Co do samego noclegu – hotel Holiday Inn Express Lisbon Airport mieści się niecałe dwa kilometry od lotniska. Generalnie zapewniają dojazdy z i na lotnisko, ale niestety nie przed pierwszą w nocy. Dojście do hotelu zajęło nam ok. 20 minut. Rano śniadanie było smaczne i skorzystaliśmy z dowozu na lotnisko, gdzie wsiedliśmy w metro i podjechaliśmy pod lizboński dworzec autobusowy. Postawiliśmy na przejazdy autokarami firmy Rede Expressos – połączeń między miastami w Portugalii mają sporo i o różnych porach, co jest bardzo wygodne. Rozważaliśmy jeszcze wypożyczenie samochodu, ew. pociąg, ale wyszłoby to nas zdecydowanie drożej niż przejazdy Rede Expressos. W Porto zamieszkaliśmy w świetnym hostelu, który polecamy – Tattva Design Hostel. Super design, mili ludzie, świetna lokalizacja (prawie przy moście Dom Luis!), przyjemny pokoik (mieliśmy dwuosobowy z własną łazienką) i pyszne śniadania z możliwością usmażenia sobie naleśników 🙂

Porto do teraz kojarzy nam się z dobrym winem, niesamowitym mostem Ponte Dom Luis projektu ucznia G.Eiffla, łódkami u brzegu Duoro i kamienicami wyłożonymi płytkami, czyli azulejos. Miasto portowe ma niesamowitą atmosferę, a spacery po nim za dnia i nocą to sama przyjemność : ) Nadbrzeże miasta – dzielnica Ribeira – to urocze, kafelkowane domy z wąskimi uliczkami i mnogością knajpek. W jednej z nich próbowaliśmy portowego dania, które dla nas może się wydawać dziwne 😉 „Francesinha” czyli ogromna kanapka, składająca się z chleba tostowego, szynki, boczku i/lub kiełbasy, zapieczona ogromną ilością sera (czasem spotykana jest również wersja z jajkiem na serze) i pływająca w czerwonym sosie (troszkę smakował jak taki nasz polski do gołąbków ;)) podawana dodatkowo z frytkami. Co najdziwniejsze – akurat ta, na którą trafiliśmy nawet nam smakowała 😀 Oprócz francesinhy kosztowaliśmy również pasteis de nata, czyli słodkie tartaletki z kremem jajecznym (pycha!). Spacerowaliśmy po zatłoczonej ulicy św. Katarzyny (Rua de Santa Catarina), a nocą podziwialiśmy Aleję Aliantów (Avenida dos Aliados), która łączy dwa place i przy której alei stoją wspaniałe budynki ozdobione wieżyczkami i pięknymi fasadami, a w większości z nich znajdują się sklepy i restauracje (jedliśmy tam dobrą rybkę:)). Ogólnie architektura miasta jest fantastyczna. Można podziwiać wiele kościołów (m.in. św. Franciszka, Katedrę Se, kościół i wieżę Clérigos ), budynków (pałac Palacio da Bolsa czy urząd miasta Camara Municipal do Porto) oraz chociażby dworzec Sao Bento ze swoim wnętrzem. A klimatu miastu dodają tramwaje… 🙂 Godna polecenia jest również księgarnia Lello & Irmão – wnętrze robi ogromne wrażenie! Co prawda jest wielu chętnych by ją zobaczyć i swoje w kolejce trzeba odstać, a zrobienie zdjęcia np. czerwonych schodów bez człowieka graniczy z cudem to i tak warto! Wszystkim kojarzy się głównie z klimatem Harrego Pottera.. I to jest racja!  J.K.Rowling pisząc sagę o Potterze inspirowała się tym wnętrzem, ponieważ przez pewien czas sama mieszkała w Porto 😉

Warto przejść się przez most do Vila Nova de Gaia i stamtąd podziwiać panoramę z widokiem na wizytówkę Porto, czyli most. W Vila Nova de Gaia mieści się masa winiarni. W zasadzie gdy spojrzy się wieczorem na drugą stronę rzeki z Porto widać logo każdej z winiarni oraz ich podświetlone, wielkie nazwy. Oczywiście polecamy odwiedzić jedną z nich 🙂 Niekoniecznie tą przy samym brzegu Duoro gdzie jest najwięcej turystów (wstęp 17 EUR za oprowadzenie po winiarni, bez lampki wina!), ale gdy pójdzie się chociaż trochę w górę to mamy ciekawszą ofertę z lepszą ceną. My postawiliśmy na Taylor’s Port Wine – wstęp 5 EUR, oprowadzenie w języku angielskim, w cenie trzy lampki wina – 10, 5 i 3 letnie! i zdecydowanie polecamy 🙂 Winiarnia ma świetny taras z widokiem na Porto, gdzie można zrobić kilka zdjęć i popodziwiać miasto.
Z Porto zrobiliśmy wycieczkę do Aveiro i Aguedy, a po trzech dniach wróciliśmy do Lizbony…

Przydatne informacje:

WizzAir [WDC] Warszawa – Lizbona RT – 600 zł (w cenie bagaż rejestrowany i duży bagaż podręczny)
Parking P16 przy lotnisku – 110 zł /14 dni
Hotel Holiday Inn Express Lisbon Airport – 35 EUR (35 EUR/os. noc ze śniadaniem i porannym dowozem na lotnisko, pokój dwuosobowy)
Bilet metro 24h Porto – 5,2 EUR
Autokar Rede Expressos Lizbona – Porto RT – 28 EUR
Tattva Design Hostel Porto – 60 EUR (30 EUR/os. noc ze śniadaniem, pokój dwuosobowy z własną łazienką)
Winiarnia Taylor’s Port Wine – 5 EUR (wstęp, oprowadzenie, trzy lampki wina)
Wstęp Livraria Lello & Irmao – 3 EUR (do wykorzystania na zakupy księgarni)
Pociąg Porto – Aveiro RT – 8 EUR
Pociąg Aveiro – Agueda RT – 4 EUR
Hotel Olissippo Marques de Sa Lizbona– 135 EUR (34 EUR/os. noc ze śniadaniem, pokój dwuosobowy)
Bilet na komunikację miejską 24h Viva Viagem Lizbona – 6,5 EUR x2
Pociąg Lizbona – Sintra RT – 4 EUR
Autobus Sintra – Cabo da Roca RT – 8 EUR
Autobus Lizbona – Costa da Caparica RT – 4 EUR
Kebab z frytkami i napojem w Lizbonie – 2-3 EUR
Autokar Rede Expressos Lizbona – Lagos RT – 28 EUR
Hostel Valmar Villa Lagos – 260 EUR (37 EUR/os. noc ze śniadaniem, pokój dwuosobowy, hotel z basenem)
Obiad z napojem w knajpce w Porto/Lizbonie/Lagos – średnio 6-11 EUR

porto - portugalia_ porto - portugalia_-4 porto - portugalia_-5 porto - portugalia_-6 porto - portugalia_-9 porto - portugalia_-10 DCIM100GOPROGOPR0226.porto - portugalia_-11 porto - portugalia_-13 porto - portugalia_-14 porto - portugalia_-12porto - portugalia_-15DCIM100GOPROGOPR0235.porto - portugalia_-17DCIM100GOPROGOPR0239.francesihna francesihna-2 francesihna-3porto - portugalia_-22 porto - portugalia_-23 porto - portugalia_-24 porto - portugalia_-25 porto - portugalia_-26 porto - portugalia_-27 porto - portugalia_-28 porto - portugalia_-29DCIM100GOPROGOPR0259.porto - portugalia_-31 porto - portugalia_-33 porto - portugalia_-35 porto - portugalia_-36 porto - portugalia_-37 porto - portugalia_-38

DCIM100GOPROGOPR0352. porto - portugalia_-52 porto - portugalia_-53 porto - portugalia_-54 porto - portugalia_-55 porto - portugalia_-56 porto - portugalia_-59 porto - portugalia_-60 porto - portugalia_-85porto - portugalia_-61 porto - portugalia_-62 porto - portugalia_-63 porto - portugalia_-64 porto - portugalia_-65 porto - portugalia_-66 porto - portugalia_-67 porto - portugalia_-68 porto - portugalia_-69 DCIM100GOPROGOPR0365. porto - portugalia_-71 porto - portugalia_-73 porto - portugalia_-75 porto - portugalia_-77 porto - portugalia_-78 porto - portugalia_-80 porto - portugalia_-82 porto - portugalia_-83 porto - portugalia_-84